Semeringul Bănățean, dincolo de vorbe-n vânt și promisiuni

tren_pod1

Semeringul Bănățean, dincolo de vorbe-n vânt și promisiuni

*******

… că  tot sperând să cadă ” frunza ”, ne-a mai trosnit o veste – de poveste …

Tot așteptând să cadă ” frunza ” ne-a mai trosnit o  veste… că-i plină lumea de ” salvatori ”, d-ăia de-ți dau fiori reci la cât de ” buni ” manageri  sunt…

Recent, cu câteva zile în urmă,  FEUDA Caraș-Severino aniversa cu mare pompă 150 de ani de la inaugurarea ” Semeringului Bănățean ”:

Elogiu „Semmeringului Bănăţean”, mecanicilor de locomotivă şi frânarilor

Previzibil pe undeva și în sfârșit vizibil și pentru mass-media cărășană, inevitabilul s-a produs, că dacă puzderie de personaje de-și zic politicieni,  aleșii locali,  parlamentari,  instituții cu derectori numiți politic, etc s-au limitat la DOAR vorbe-n vânt și cam atât, iată :

„Semmeringul Bănăţean” este scos la licitaţie

CFR Acționează Curvește: La 3 Zile După Ceremonia De 150 De Ani, Vrea Moartea Semmeringului Bănățean, Linea Ferată Oravița- Anina În Pericol De Pieire

Aici s-a ajuns grație managementului defectuos de prea mulți ani tolerat pe fostul județ ajuns feuda unor clanuri și căpușe ce s-au menținut prin curvăsărai politic de cea mai joasă speță, mereu la putere !

Ani la rând și-au demonstrat  limitele, ” putința ”…. singurele lor ” succesuri ” au fost amenințările   aruncate  la adresa furnicilor ce îndrăznesc să cuvânte și asta prin conferințe de presă.  Așa mai auzea lumea și de existența lor de prăpădiți.

În politichia cărășeană, ca peste tot în aceste vremuri : promovarea incompetenței, a nonvalorilor, numiri politice a  unor dudui  vai steaua lor că-s blonde și la propriu și la figurat, menținerea clanurilor  și nemoșagurilor în funcții, în rest, afaceri, în interes perso NU interesul cărășenilor fiind prioritar ci mereu și mereu umflarea conturilor lor și-a burdihanelor. Foamea după ciolan, bani, putere, i-a orbit pe majoritatea – 99,99% procentul păcălicilor.

mândru-ai fost Banat, odat…

păcălicii te-or uscat…

cu compasu și echerul

ți-au făcut baronii felul…

***

Un clip din 1995, muzica este homemade (yamaha PSR 400), imaginile sunt de pe ruta Anina -Oravita (jud. Caras-Severin, Romania). Enjoy! Muzica – Dacian Iucu

Ceea ce nimeni – din păcate – din presa cărășană NU spune ( că tremură toți cum piftiile de frica baronilor loco ! )  :

Remember ( că d-aia există arhive ) : prin anul 2004, toarășu frunzăverde declara într-o confă de presă cum că dacă nu va exista niciun doritor de turism feroviar ( cumpărător ), atunci mnealui, carele poza în salvator al națiunii, va trece linia ferată Oravița-Anina în patrimoniul instituției pe care-o conduce…. NU s-a concretizat nimic din aceste doar vorbe ! 2004-2013….. Și cu asta am spus tot despre ;)….

Nici onor senatorii și deputații din colegiul respectiv NU s-au înghesuit la vreun demers care să ducă la salvarea Sewmeringului Bănățean !
În afară de acestea : pe feuda Caraș-Severino s-au tooot trântit sanchi dezbateri care, dincolo de DOAR vorbe NU s-au concretizat vreodată în fapte ! Ne fălim cu Banatul Montan dar rămânem ” fruncea ” la slujitori ai compasului, baroni loco și promisiuni niciodată onorate !

remember – singurul demers a fost acesta : depusă de către deputatul PSD Ion Mocioalcă

Interpelarea nr. 2411B/09-11-2010
Soarta liniei ferate de patrimoniu Oraviţa-Anina.
http://www.cdep.ro/pls/parlam/interpelari.detalii?idi=26151&idl=1

***

Dar … să ne mai amintim :

Mircea Rusnac – Calea ferată Oraviţa-Anina, monument de patrimoniu european

Cum a început şi unde se termină povestea Căilor Ferate Române (Reportaj)

Oamenii de bună credință au demarat după putința lor ce au știut : promovări online, petiții…

Salvati Calea Ferata Oravita – Anina

Impotriva inchiderii liniei Oravita – Anina

Nu suspendati cursa Oravita Anina !

unii din ei s-au încumetat și i-au adresat ” împăratului ” scrisori :

Scrisoare deschisă domnului Sorin Frunzăverde, președintele Consiliului județean Caraș-Severin

NU au nicio scuză niciunul din păcălicii ce ne-au cercat a îmbăta până acum cu DOAR vorbe !

Amintesc că  în anul 2010 :

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a hotărât ca de la 1 noiembrie 2010 calea ferată Oraviţa-Anina, una dintre cele mai frumoase şi spectaculoase căi ferate montane de ecartament normal din Europa, să fie închisă ca neprofitabilă. Linia este clasată ca monument istoric – ansamblu de valoare nationala având codul în Lista Monumentelor Istorice 2004 CS-II-a-A-10949.02

” Asociaţia pentru Arheologie Industrială din Romania – AIR face un apel către Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA şi către toate forurile de decizie în domeniu pentru păstrarea în funcţiune a căii ferate Oraviţa-Anina. În acelaşi timp AIR, organism afiliat Comitetului Internaţional pentru Conservarea patrimoniului Industrial (TICCIH), îşi oferă colaborarea pentru realizarea studiilor necesare precum şi pentru cooptarea de specialişti străini în vederea elaborarii unui plan de punere în valoare si promovare a acestei bijuterii tehnice. Suntem convinşi că sute de entuziaşti ai căilor ferate din România vor dori de asemenea sa contribuie la salvarea acestui monument tehnic de valoare europeana. ”

sursa : aici 

Au semnalat și arhitecții :

Sa stopam inchiderea caii ferate Oravita – Anina!

” O promovare organizată la nivel central (Ministerul Turismului, Regionala de CF Timişoara, Societatea de Turism Feroviar etc) va putea face mult mai mult. Parteneriatul direct cu asociaţiile de “Eisenbahnfans” sau cu retele de turism industrial din Europa va aduce cu siguranţă mai mulţi vizitatori. În cazul în care CFR nu mai poate administra eficient acest traseu, o parte dintre responsabilităţi pot fi preluate de cele două primării – Oraviţa şi Anina, care şi-au arătat deja disponibilitatea în acest sens prin demersuri oficiale. Specialişti străini cu experienţă în recuperarea unor astfel de trasee istorice pot fi cooptaţi în proiecte cu finanţare europeană. ”

Semnala și dumneamea chiar pe acest blog, în   anul 2009 :

Până când vor tot sângera rănile turismului cărăşean ?

anina-oravita-toamna

Alte inițiative, ale societății civile : Lobby pentru Banatul de Munte 

Grupul „Pro Banatul de Munte” reprezinta un parteneriat intre membrii societatii civile din Banatul de Munte care urmareste ca prin instrumente specifice campaniilor de lobby si advocacy sa sustina valorificarea potentialului turistic, a resurselor naturale, a infrastructurii de transport şi a resurselor umane disponibile din acest areal. O prima campanie demarata de Grupul „Lobby pentru Banatul de Munte” are in vedere: -Reabilitarea Caii ferate Anina – Oravita si pastrarea acesteia in circuitul turistic si economic;
– renovarea şi modernizarea gării CFR din Anina; 
– Sprijinirea, cu prioritate, a initiativelor private care au in vederea valorificarea superioara a resurselor naturale, precum si folosirea liniei de cale ferata Oravita – Anina pentru activitatile de transport proprii; 

In acest scop Grupul de iniţiative „Pro Banatul de Munte” organizează in data de 27 septembrie 2013, ora 11.00,  la sala de sedinte din cadrul Consiliului Judetean Caras Severin, etj.1,  audierea publică cu tema:

 „Semeringul banatean – trecut si viitor!”

Am depus o Depoziție și eu, ca de fiecare dată , nush la ce ajută dar…. ” atâta bucurie să am, că măcar am încercat ”, că n-am stat cu mâinile-n sân, că  nu fac umbră pământului degeaba .

*******

DEPOZIȚIE

Să oferim Semeringului Bănățean șansa de a NU se mai împiedica în doar vorbe !

 

După cum  știm, activitatea feroviară pe ruta Oravița – Anina a încetat să mai fie rentabilă de când a fost oprită Exploatarea Minieră Anina și exploatarea de minereu de uraniu de la Ciudanovița-Lișava. Amatori de doar turism feroviar nu s-au înghesuit, poate mai ales din cauză că deși sunt multe obiectivele aflate în patrimoniul nostru, al județului,  ne-am limitat cu toții laolaltă la doar vorbe, ici pe colo ceva idei, însă mai nimic nu s-a concretizat în ce privește punerea în valoare a patrimoniului ca să atragem atenția investitorilor, deci investițiilor. E bine totuși că suferințele, nevoile, ne adună împreună  deși rar, nădăjduiesc să fie mai des, pentru un dram de efort în găsirea unor soluții. Tezaurizarea patrimoniului feroviar și reorientarea spre activități de turism și / sau comercial de interes zonal , regional și european se impune a fi prioritate dacă vrem să redevenim vizibili, ” fruncea ”.  Semeringul bănățean unic nu doar în țară, renumit în Europa, n-a avut parte de  prea multe șanse și atenție și a venit vremea să acționăm.

Este ipocrizie și lipsă de ancorare-n realitate să ne fălim cu Semeringul bănățean la a cărei construcție au depus eforturi mari oltenii colonizați, bufenii, tirolezii colonizați în Oravița după 1717, pietrarii italieni – friulani fără a minimaliza eforturile implicării grofilor, baronilor din vremuri ce au urmat, iar noi, bănățeni să nu fim în stare să păstrăm și să punem în valoare bijuterii unice . Insuficienta promovare, acum declanșată de scânteia din mediul online ce a reaprins interesul,  au trezit sperăm din letargie cărășanul. Turiștii străini ar vizita Banatul Montan pentru a  se convinge la fața locului pe aspecte ce privesc asemănările dintre Semeringul austriac și cel bănățean. Odată ajuns aici dacă va fi informat pe toate căile și nu sunt puține , ar afla că nu e  deajuns un singur concediu ca să apuce să vadă și traseul liniei ferate Oravița-Anina și obiectivele turistice deasemeni insuficient promovate și valorificate (  Teatrul Vechi din Oravița,  tunelele de la Sasca, Cascadele Beușniței, Lacul Beiului și păstrăvăria,  Lacul Buhui și peșterile de o frumusețe neasemuită )…. ar tot veni și iată nevoia de cazare, de ghizi, de activități alternative atractive de petrecere a vacanțelor. Acolo unde este bine primit și se simte bine, turistul revine.

Pentru cărășeni nu există – ” nu există ”. Nu există ” nu se poate ”, important e să se dorească suficient de mult încât să se mobilizeze toți factorii decizionali, dincolo de ideologii, doctrine   pentru că beneficiile  vor fi  în interesul tuturor. Dacă ne vom limita la aruncatul ” bezelelor ” între instituții,  factori politici, numiți politic, dacă ne vom crampona-n promisiuni frumos ambalate și deloc interes în măcar pe jumătate a fi onorate,  dacă o vom ține în doar oratorii, prelegeri și doar atât, nimic nu se va schimba, nimic nu se va rezolva. E timpul să depășim divergențe, să ne înfrângem orgolii și să nu lăsăm încrâncenările să ne orbească.  E unul din motivele pentru care mă aflu aici, acum : pentru că îmi pasă, pentru că sunt cărășancă, pentru că… e timpul s-o spun limpede pot, vreau, la treabă. La fel nădăjduiesc și domniile dumneavoastră. Să fii domn e întâmplare, să fii OM e lucru mare. Suntem oameni ai locurilor și demonstrăm că iubim Banatul Montan așezându-ne la masa dezbaterilor și mai apoi muncind în echipă pentru aceste locuri !

Mă voi referi la ” Sprijinirea, cu prioritate, a initiativelor private care au in vederea valorificarea superioara a resurselor cat si a caii ferate. ”

 

Autoritățile locale pot sprijinii inițiativele private : prin încheierea unor parteneriate public-private, prin scutirea de la plata impozitelor și taxelor pt investitori pe o durată determinată, câțiva ani, de ex., prin stipularea in contractele public-private a unor angajamente care să vizeze atragerea de forță de muncă, resursă umană de pe plan local de către investitorul interesat, acesta din urmă fiind sprijinit de către autoritățile administrației publice locale în demersuri ( facilitarea accesului la documentație, informațiii de interes public, concesionarea terenurilor necesare investitorului in condiții legale dar cu un pic de efort in ce privește depășirea  barajelor birocratice , aleșii locali să insiste pentru sprijin pe lângă deputații și senatorii din colegii astfel încât  și aceștia să solicite fie fonduri fie intervenția autorităților guvernamentale pe măsuri imediate dar cu bătaie lungă, deci e nevoie de proiecte de dezvoltare zonală, sustenabile și durabile aceasta însemnând atragerea și acordarea de stimulente de către partenerii care au incheiat contractele public-private unor specialiști, profesioniști din Banatul de Munte ). Oferim deseori cu mărinimie atribuirea folosinței , concesionarea unor terenuri cu titlu gratuit unor aparent interesați de  dezvoltarea zonală, nu și investitorilor și batem pasul pe loc dacă nu uzăm de oferta de facilități atractive pentru investitori să-i determinăm să vină, rămână, să-și extindă afacerile.  Deasemeni reabilitarea infrastructurii și lărgirea paletei căilor de acces e prioritară pentru orice investitor.

 Diversitatea peisagistică, curiozităţile naturale, bogăţia şi originalitatea valorilor cultural-istorice bănățene montane, ospitalitatea tradiţională din Banatul de Munte pot fi cultivate și valorificate de către investitori locali prin ofertă îndreptată către  turiști mai ales cei  din străinătate dar nu numai ,  a unor atracții unice : seri câmpenești specifice zonei, programe artistice care să pună-n valoare portul popular tradiții și datini. Toate zonele protejate din România ocrotesc eşantioanele representative din ecosistemul natural, formaţiuni geomorfologice deosebite sau cu caracter unicat, asociaţii vegetale de interes ştiinţific, peisaje aparte.

Așadar  dezvoltarea unor parteneriate între instituții ( administrație publică locală,  instituții de învățământ superior, instituții de cercetare, etc ) sunt deasemeni ocazii de fructificat, evident cu participarea , colaborarea și prin intermediul proiectelor puse la punct de către reprezentanții Parcurilor și rezervațiilor naționale. Din nou apare nevoia de locuri de campare,  tabere școlare amenajate și dotate  la standarde europene sau prin punerea-n valoare a specificului rural din Banatul de Munte pentru ca ofertele să fie diversificate.

Nu avem nevoie decât de bună-credință,  asumarea responsabilităților , fiecare în parte și toți laolaltă, seriozitate, mobilizare,  implicare. Pentru ca Banatul Montan să merite să conteze într-o euroregiune nu e nevoie de foarte mult efort cât de voință. Și pentru ca șansa de reabilitare și punere-n valoare a Semeringului Bănățean să nu se-mpiedice în doar vorbe, propun ca-n cel mai scurt timp să se treacă la următorul pas : un calendar etapizat  bazat pe fapte. Pentru  aceasta trebuie să concure toate forțele, toți factorii, pentru că ne stă-n putință !

Vă mulțumesc pentru atenția acordată.

 S.

p.s.  – și ce-așteptăm ? să cadă ” frunza ” ? …. păi doar ATÂT putem ?!!… fala noastră și mândria , ” frunza ”, clanuri și… răchia ??!!

p.p.s. – tot de pe FEUDA Caraș-Severino :
Cine-A Pus Gropanu-N Drum, Ăla E Drumar Nebun: Jale Pe DN 57 Oraviţa- Naidăş – Moldova Nouă VIDEO
http://www.infocs.ro/cine-a-pus-gropanu-n-drum-ala-e-drumar-nebun-jale-pe-dn-57-oravita-naidas-moldova-noua-video/

Despre Sibilla

sibilla_poesis@yahoo.com
Acest articol a fost publicat în Atitudini, Sibilla și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.