40 de Mucenici martirizaţi . Ziua de Macinici, bradoşi.

40 de Mucenici martirizaţi . Ziua de Macinici, bradoşi.

Astazi, ortodocsii praznuiesc pe cei 40 de mucenici martirizati pentru credinta lor la Sevastia Armeniei, in secolul IV, in timpul imparatului Liciniu (308-324). Sarbatoarea crestina se suprapune peste practici si ritualuri stravechi.

* ( … ) Si daca in ceata celor 40 de mucenici tot a fost unul care a slabit in credinta si a apostaziat, in ciuda tuturor incurajarilor celorlalti, in cazul nostru – in care vrajba, rautatea si suspiciunea intre frati sunt la cote maxime, cand singuratatea si izolarea ne coplesesc, cand dragostea frateasca nu numai ca se raceste, dar chiar este inlocuita de ura – oare cum va fi pentru noi in ceasul incercarilor celor mari? Infricosatoare intrebare si perspectiva… Sa ne rugam Sfintilor cei 40 de mucenici si sfintilor inchisorilor sa ne lumineze si sa ne povatuiasca in caile in care vom merge! *

www.razbointrucuvant.ro

De citit şi AICI !

* Ziua de Măcinici păstrează urme rituale ale unui străvechi început de An agrar celebrat la echinocţiul de primăvară, 9 martie pe Stil vechi, hotar între iarnă şi vară, între zilele aprige ale Dochiei şi zilele călduroase ale Moşilor.

În ziua de Măcinici s-au suprapus două sărbători de înnoire sezonieră a timpului: ultima zi a Babei Dochia când, conform tradiţiei, moare şi se preface în stană de piatră, şi prima zi a Moşilor, jertfiţi şi transformaţi în cenuşă pe rugul funerar pentru dreapta lor credinţă.

Obiceiurile din ziua de Măcinici formează un scenariu ritual specific Anului Nou:

prepararea alimentelor rituale (Sfinţi, Sfinţişori, Brădoşi); beţia rituală atestată de tradiţia populară, care susţine că e bine să bei în această zi 40 sau 44 de pahare de vin;

Deschiderea Mormintelor şi porţilor Raiului; aprinderea Focurilor de Măcinici prin curţi şi grădini, în faţa caselor şi în câmp;

Purificarea oamenilor şi a vitelor prin stropirea lor cu apă sfinţită; protecţia magică a caselor şi anexelor gospodăreşti prin înconjurarea lor cu cenuşa provenită de la Focurile de Măcinici;

Bătutul Pământului cu Maiurile pentru alungarea frigului şi scoaterea căldurii; aşteptarea spiritelor morţilor cu scaune şi mese întinse la Focurile de Măcinici;

Observaţii şi previziuni meteorologice; aflarea norocului în noul an prin prepararea Turtei de Măcinici;

Credinţa că este un timp extrem de favorabil pentru prinderea vrăjilor şi farmecelor; încheierea Sâmbrei Plugului; Retezatul Stupilor;

Tăierea primelor corzi de viţă-de-vie şi altele. Scenariul de înnoire a timpului agrar este completat cu acte rituale şi obiceiuri efectuate în zilele cosmogonice care preced Măcinicii, Zilele Babei sau care îi urmează, Zilele Moşilor. Sărbătoarea este cunoscută, sub diferite denumiri zonale, pretutindeni în România.

Măcinici se numesc şi spiritele moşilor şi strămoşilor celebrate în ziua de 9 martie, început de An agrar. Sărbătoarea din Calendarul popular corespunde, ca dată calendaristică şi, parţial, ca semnificaţie, cu cei 40 de Sfinţi Mucenici din calendarul bisericesc, jertfiţi pentru credinţa lor în cetatea Sevastiei. Jertfele şi sacrificiile umane săvârşite în vremurile preistorice în ziua Anului Nou sunt amintite astăzi de formele antropomorfe ale aluatului fiert sau copt în ziua de Măcinici şi mâncat sacramental. ( … ) *

Sursa :  http://www.lumeasatului.ro/

www.agero-stuttgart.de

Focurile de Măcinici, bradoşi, brânduşei, semnifică arderea iernii şi renaşterea primăverii,  în unele zone, cum ar fi în Banat, aceste Focuri de Macinici sunt bătute cu boatele de către copiiiar gospodarii adună mai apoi  cenuşa şi-o împrăştie pe ogoare, în livezi, grădini, vii cu rolul de-a-i feri de insecte, forţe malefice.

* Focurile de Macinici aveau functii diverse:
– purificarea spatiului de fortele malefice
– preintampinarea neplaceriloe aduse oamenilor de catre serpi si insecte pe timpul verii
– fertilizarea gradinilor, livezilor si viilor prin imprastierea cenusii pe pamant

Copii aveau obiceiul sa scormoneasca si sa bata cu betele in foc strigand: „Intra frig si iesi caldura,/Sa se faca vreme buna/Pe la noi pe batatura!”. Se credea ca astfel se alunga frigul si se scoate caldura din pamant, se aduce sanatate si noroc.

Cu cenusa ramasa de la foc, gospodinele inconjurau de trei ori casa, anexele gospodariei si grajdurile ca sa le protejeze de serpi, apoi o puneau la radacina pomilor fructiferi, pentru a da rod si a-i feri de daunatori.

In unele localitati din Oltenia si Transilvania, in preajma focurilor se pun mese si scaune, in credinta ca sufletele stramosilor vor veni pentru a se odihni langa foc.

Frumusetea si incarcatura simbolica a acestor obiceiuri si traditii, practicate si astazi in unele sate romanesti, continua sa atraga si sa fascineze omul modern. Prin simpla cunoastere si readucere in memorie a acestor traditii populare, dam dovada faptului ca, dezradacinati cum suntem uneori, continuam totusi sa ducem mai departe povestea neamului.  *

Bibliografie: Romulus Vulcanescu – Mitologia romana; Ion Ghinoiu – Zile si Mituri

flickr.com/photos

MACINICII
9 martie: mucenici

Daca in ziua de Mucenici ** ingheta si ** fi frig, este semn ca iarna ** continua pana in ziua de  Sfantul Gheorghe (23 Aprilie).

1. Spirite ale mosilor si stramosilor in Calendarul  Popular care au preluat numele si data de celebrare ale  celor 40 de Sfinti Mucenici (9 martie) din Calendarul  Bisericesc, jertfiti pentru credinta lor in Cetatea Sevastiei.
Jertfele si sacrificiile umane savarsite in vremurile preistorice in ziua Anului Nou agrar sunt amintite astazi  de figurinele antropomorfe din aluat fiert sau copt in  ziua de Macinici si mancate sacramental;
2. Figurine antropomorfe modelate din aluat, unse **  miere si nuca, mancate sacramental la inceput de An Agrar,  sinonime ** Brados, Sfinti;
3. Aluat modelat in forma de opt (8) sau cerc, fiert in  apa indulcita ** miere si ** adaos de miez de nuca in  ziua de Macinici.
Forma cifrei opt, reprezentare plastica a zeului antropomorf si a colaceilor, reprezentare a zeitei geomorfe, sunt supravietuiri ale jertfelor umane care   marcau, prin substitutie, moartea si renasterea zeului  adorat al Anului Nou Agrar.
Ca aliment ritual, Macinicii, sinonimi ** Bradosii si  Sfintii, se impart si sunt mancati in fiecare an in  ziua de 9 Martie (Muntenia, Moldova, Bucovina, Basarabia, Banat).

Sursa informaţiilor : gramy.interia.pl/

Sibilla

Despre Sibilla

sibilla_poesis@yahoo.com
Acest articol a fost publicat în Pilde şi „aduceri aminte”... și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la 40 de Mucenici martirizaţi . Ziua de Macinici, bradoşi.

  1. [D][S][N] zice:

    Adica a mea! 😉

    Apreciază

  2. leo zice:

    Vezi, dacă mă ţin de bancuri înainte de a mă documenta?!
    Aruncând o privire pe cifre, am constatat ce am constatat şi în ziua record a blogului: Sfinxul atrage în primul rând prin mostrele de frumos şi perspectivele pe care le oferi asupra tradiţiilor unui popor de ŢĂRANI, nu de telectuali cu ifose…
    Asta e Sibillo, tu, ca apolitic, ar fi trebuit demult să asculţi de ăst apolitic şi să înţelegi că singura politică ce merită făcută e politica românismului ăluia vechi, de pe vremea străvechii DACII! Dar tu ai preferat să crezi că doar vreau eu să te îndepărtez din cea grădiniţă… Uf!
    PS
    Precizez că ziua record s-a înregistrat datorită poveştii tălică despre mărţişor, o tradiţie cu vocaţie de eternitate, nu ca trecătorii politicieni care nu vor lăsa în urmă decât riduri pe chipurile părinţilor îngrijoraţi de soarta copiilor lor în vremi de tristă aminitire în care circul ţine loc de pâine…

    Apreciază

  3. Augustin zice:

    @ Sibillo, ce-s aia, bradoşi?

    Apreciază

    • leo zice:

      Augustissime,
      nu erai tălică cel mai bun cititor al bloggăriei?! vezi, cum te făcuşi bloagăr, cum ai uitat să citeşti…
      ia-n citeşte tălică-n text, că zâce Sibillina…

      Apreciază

  4. Sibilla zice:

    @[D][S][N],
    Adică : La Mulţi Ani, druje !!!!

    Zâmbet şi bucurii în calea ta !!!
    Sibilla

    @duşo Leo,
    Da şi faşi, raportezi … păi n-avem noi drepturi egale ? D-apoi traficele ori clasamentele bas ne briga, da să le-o zic câtorva tilictuali d-ăia * morali * dă la obraz, am dreptul şi mă refer la hăia de-s în stare numai de etichetat, vă argumente solide, nema…
    Nu te griji, că aripile-mi sunt pregătite de zbor, de pe multe * meleaguri *, n-am vocaţie de dat orz la gâşte la nesfârşit….
    De citit duşo, nush cine s-o-ncumeta să-mi cetească mie sufletul ori conştiinţa, nu că n-ar vre, nu s-ar pute, da şi toanele mele… 😉
    Sibilla

    @Augustin,
    Nu doar macinici ci şi bradoşi, după cum ne povesteşte R Vulcănescu, pentru că-n vremi îndepărtate, lemn, crengi de brad se foloseau la aprinderea focurilor de Macinici, bradoşi de la brad dar şi brânduşei, de la delicatele brânduşe vestitoare ale primăverii.
    Macinici, mai încoa, cu apariţia creştinismului, de la Mucenocoo 40 ori 44 câţi or fi fost, că părerile şi-acu-s împărţite.
    Sibilla

    Apreciază

  5. Dan Suciu zice:

    Aş face orice, chiar aş bate in pamant si-as striga: “Intra frig si iesi caldura,/Sa se faca vreme buna/Pe la noi pe batatura!”…orice, numa sa vina Primavara asta odata! 🙂

    Apreciază

  6. Sibilla zice:

    @Dan Suciu,
    Cu boatele ( bîte ) se lovea-n focul de bradoşi, nu pământul da hai să nu ne panică, cică de vineri încolo se mai îmblânzesşte….
    No bune-s şi ritualurile, descântecele, hai să-ţi fac păreche :
    “Intra frig si iesi caldura,/Sa se faca vreme buna/Pe la noi pe batatura!”… o fi de leac de-om invoca mai mulţi 😉 🙂
    Până soseşte, uite semnele :


    Şi-un zâmbet , a… primăvară… 🙂
    Sibilla

    Apreciază

  7. Pingback: Manipularea în literatură « Cuib de mitralieră

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.