Esenin, mesteacănul şi … eu …

esen_annen

Esenin, mesteacănul şi … eu …

Motto:

“В этой жизни умирать не ново,

Но и жить, конечно, не новей.

Nu-i nou să mori în astă lume

Şi nici în ea să vieţuieşti.”

Serghei Esenin

Алла Пугачева 98 Избранное – Не Обижай Меня :


Serghei Alexandrovici Esenin s-a născut la 3 octombrie 1895 într-o familie de ţărani din satul Constantinovo (astăzi, acest sat, îi poarta numele, Esinino), din Rusia. A început să scrie poezii de la vârsta de nouă ani. Copilul minune al literaturii ruse, în 1912, s-a mutat la Moscova unde s-a întreţinut muncind ca şi corector la o tipografie. Un an mai târziu s-a înscris Universitatea de Stat din Moscova, unde a studiat un an şi jumătate, ca student extern. În această perioadă scria poezii inspirate din folclorul rus şi devine un apropiat al poeţilor Alexandr Blok, Serghei Gorodetsky, Nikolai Kliuev şi Andrei Beli.

În 1915, Serghei Esenin a publicat primul său volum de poezii, Radumiţa, urmat curând de “Slujbă pentru morţi” (1916). Poeziile sale despre dragoste şi despre viaţa simplă i-au adus un plus de popularitate la acea vreme.

În 1916-1917, Serghei Esenin a fost înrolat în armată. Crezînd că revoluţia Octombrie din 1917 va aduce o viaţă mai bună, a susţinut-o pentru o perioadă scurtă, dar, curând, a fost dezamăgit şi uneori chiar a criticat regimul bolşevic în poezii ca “Sumbrul Octombrie m-a dezamăgit”, poezii interzise de comunişti.

În septembrie 1918, şi-a înfiinţat propria editură numită „Compania de muncă a artiştilor cuvântulului din Moscova.”

esenin01

Dăruit cu frumuseţe şi cu o fire romantică, se îndrăgostea frecvent. Astfel, într-o scurtă perioadă de timp (1913-1925), a fost căsătorit de cinci ori!

În primăvara lui 1925, un Serghei Esenin foarte aerian o cunoaşte şi se căsătoreşte pentru a cincea oară, cu Sofia Andreievna Tolstaia, nepoată a scriitorului Lev Tolstoi. Ea a încercat să îl ajute, dar Esenin a suferit o criză mentală şi a fost spitalizat vreme de o lună. Cu două zile înaintea externării, de Crăciun (27 decembrie 1925), şi-a tăiat venele de la mână, a scris un poem de adio cu propriul sânge, după care s-a sinucis.

Ultimii doi ani din viaţa lui Serghei Esenin au fost plini de rătăciri constante şi comportament de beţiv, dar a continuat să scrie opere poetice de calitate.

solitude-poster-c122769291

(fara titlu)

Focul vanat e gonit de vant,
zarile-au uitat sa ma mai doara…
de iubire-ntaia oara cant,
la scandal renunt intaia oara.

Am fost crang paraginit pe loc
La femei si votca dam navala
Nu-mi mai place azi sa beau, sa joc,
Sa-mi pierd viata fara socoteala.

E de-ajuns sa te privesc tacut
Sa-ti vad ochii plini de tot inaltul
Ca uitand intregul tau trecut
Tu sa nu mai poti pleca la altul.

Tu – mers gingas, tu surasul meu,
Dac-ai sti, cu inima-i pustie,
Cum poate iubi un derbedeu
Si cat poate de supus sa fie.

Carciumile le-as uita pe veci
n-as mai sti nici versul ce inseamna
de-as atinge-aceste brate reci
si-al tau par ca floarea cea de toamna.

Vesnic te-as urma pe-acest pamant
Departarea mi-ar parea usoara…
De iubire-ntaia oara cant
La scandal renunt intaia oara…

curte_taraneasca

Scrisoare mamei …

Tu,tot mai traiesti, batrâna mama?
Ţie, cu supunere, ma-nchin!
Mica-ti casa, seara de arama,
Lumineze-o pasnic si senin.
Mi se scrie ca esti tulburata,
Ca ti-e dor de mine ne-ncetat,
Ca ades bati drumul, suparata,
În paltonul vechi si demodat.
În albastre seri ti se nazare
Gând pustiu, ce lacrimei da val,
Ca la crâsma-ntr-o-ncaierare
Mi s-a-nfipt în inima-un pumnal.
Mama, nu-i nimic! Delirul fura
Gândul tau, ducându-l spre prapad.
Nu-s betiv chiar în asa masura
Ca pierind, sa nu te mai revad.
Ca-n trecut, mi-i inima duioasa,
Am un vis, un vis pe care-l storc;
Sa ma smulg din dorul ce m-apasa
Si la noi acasa sa ma-ntorc.
Eu voi reveni, pe când rasfata
Pomii-n floare, satul meu tacut;
Dar sa nu ma scoli de dimineata,
Cum opt ani în urma, ai facut.
Nu trezi desertaciunea cruda,
Nici regretul ca ma risipesc,
Prea devreme, pierdere si truda,
Mi-a fost dat, traind, sa patimesc.
Sa ma rog, tu nu-mi mai da povete!
Nu-i nevoie! Duse-s câte-au fost.
Numai tu-mi esti reazem la tristete,
Numai tu dai vietii mele, rost.
Fie-ti deci, nelinistea uitata,
Nu-mi mai duce dorul ne-ncetat,
Nu mai bate drumul, suparata,
În paltonul vechi si demodat…

( Serghei Esenin )

ulita_iarna

Azi, copilăria mi-a surâs la fereastra sufletului … aduceri aminte … eram în clasa a zecea, studiam rusa şi engleza la liceu, rusa mi-a plăcut, am deprins uşor conjugarea verbelor, doamna Petru avea un har aparte de-a ne tresării interesul, versuri, muzika, povestiri … mereu ne-a vorbit cu blândeţe despre viaţa celui ce-a fost şi-a rămas pentru noi, Esenin, poetul cel mai îndrăgit al Rusiei . Prima poesie pe care am reuşit s-o tălmăcim cu sufletul, n-am s-o uit :

Un fragil mesteacăn,

la fereastra mea,

a-mbrăcat argintul,

fulgilor de nea,

Şi stă drept mesteacănul,

picotind la gard,

în văpăi de aur,

fulgii parcă ard …

Lăcrimam cred, căci am tresărit când doamna Petru m-a mângâiat pe creştet :

– Niko, eşti departe, departe …. undeva în vălurile ninsorii, ai văzut mesteacănul ?

– Eu sunt mesteacănul … am zâmbit.

A înţeles, mereu Doamna Petru a pătruns dincolo de cuvinte, dincolo de tăceri …

mesteceni_dambul_morii

Nu există fericire de care să-ţi aminteşti fără tristeţe.  ( Octavian Paler )

Алла Пугачева 1995 – Я тебя никому не отдам :

Nu-n zadar suflat-ai vânt
Nu-n zadar ai fost furtună,
Cineva spre nou avânt
Ochii mi-a umplut cu lună.

Sub al nu ştiu cui alint
Am uitat tristeţea mută,
După lumea de argint
Tainică şi neştiută.

Nu mă mai frământă-acum
Spaima stelelor eterne.
Îndrăgii al clipei scrum
Şi tăcerea ce s-aşterne.

Toate freamătele tac,
Totul limpezit sticleşte,
Asfinţitul ca un mac
Purpuriu pe iaz pluteşte.

Zâmbetul descătuşat
Spre privelişti se prelinge
Cerul, vacă ce-a fătat,
Viţeluşul roş şi-l linge …

( Serghei Esenin )

iarna-2

Singurătăţii mele, lacrimile-i zâmbesc cu sâmburi de poesie … tresare Sfinxul cu tăceri de chihlimbar şi, uneori Sibilla proroceşte de iubire, acelora ce cred în şoaptele ninse de tristeţea lui :”  şi totuşi există iubire ” … dar, eu n-am curaj, nu mă tem, mă fug de blestem, doar versuri mai chem, să-mi ţie de cald … aşa sunt mestecenii … ard …

Sibilla

informaţii şi imagini preluate de pe google

Despre Sibilla

sibilla_poesis@yahoo.com
Acest articol a fost publicat în Sibilla și etichetat , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

11 răspunsuri la Esenin, mesteacănul şi … eu …

  1. ionborgo42 zice:

    Niko!
    Sanatate si pace de la tata Borgo.
    Poetul revolutionar Esenin are o lirica de necomparat.Primul poem,la care tu spui ca nu are titlu are totusi un titlu foarte comun „Scrisoare catre tovarasul X” la X i-am uitat numele ,am sa-mi aduc aminte si -ti voi spune.Poemul este magistral recitat de catre Florin Piersic.L-am aduzit recitand-o acum vreo 40 de ani.Seara frumoasa !Cu drag,tata Borgo:)

    Apreciază

  2. ionborgo42 zice:

    Niko!
    Mi-am adus aminte de titlul poeziei.Ea se intituleaza „Focul vanat( de la culoare)”,aia cu scrisoarea catre „Draga tovarase X” este cam tot pe acolo…Pa! tata Borgo 🙂

    Apreciază

  3. leo zice:

    ce ştia tata Borgo din citite, eu ştiam din ascultate…
    http://www.trilulilu.ro/vilyaarda/f85b99e073902e
    mda, ştiu eu mesteacănul ăla care a cam ars până s-a făcut scrum…

    Apreciază

  4. Sibilla zice:

    Vă mulţumesc frumos pentru gândurile lăsate-n faţa Sfinxului tăcut …
    @ tati Borgo,
    Sănătate şi linişte sufletească şi-un coş cu zâmbete sibiline, pentru tati drag !
    Da, Florin Piersic recită acest poem cum n-o face nimeni altul , aşa e .
    A fi poet asemanator se arata
    cu a nu tulbura adevarul deloc,
    ori a-ti flagela pielea delicata,
    inimile mângâind cu al sângelui foc!

    A fi poet înseamna a cânta libertatea
    pentru a-ti fi tie asemanatoare.
    Nu-si cânta durerea privighetoarea,
    de aceea ea are o singura cântare.

    Canarul are o voce neobisnuita, anume
    râsului jalnic sunatoare, hazlie…
    Cuvântul dorit este cântat de lume
    pe propria limba, chiar de broasca sa fie.

    Mahomet a interzis în Coran
    sa se bea bautura spirtoasa,
    dar bea vin poetul mai avan
    atunci când durerea-l apasa!

    Atunci când poetul la iubita-a venit,
    iar ea doarme cu altul, poetul,
    de balsamul datator de viata pazit,
    nu va-ncerca sa-i împlânte stiletul.

    Dar arzând de-al geloziei curaj
    va fluiera pâna acas` cu tarie:
    „Ca voi muri vagabond nu-i necaz
    pe pamânt, si asta se stie”.
    ( A fi poet – Esenin )
    calde îmbrăţişări tati Borgo,
    respecte şi preţuire,
    Sibilla
    @Leo,
    Toate lemnele ard, dar nu au aceeaşi flacără şi nici aceeaşi cenuşă ..
    Voi cînta cu toata ‘nsufletirea,
    Caprele si iepurii firesti.
    Daca ai de ce-ti stârni mâhnirea,
    Ai atunci de ce sa si zâmbesti.

    Bucuria ‘n toti se întretaie
    Cu hotescul fluierat mereu.
    Gradinarul toamnei o sa taie
    Frunza moarta-a crestetului meu.

    În livada zarilor, înaltii
    Plopi îsi misca umerii de vânt.
    Sa priceapa totul pentru altii,
    E venit poetul pe pîmânt.

    E venit sa simta-aceste treceri,
    Sa sarute vaci ce bat talangi.
    Mai adânc ale cântarii seceri!
    Cerne flori, tu soare, depe crengi
    ( Poetul – Esenin )
    Şi scrumul e dus la vremea sa de-o boare de vânt, şi, mereu, alt mesteacăn va arde-n văpaia fulgilor de nea … din cenuşă ridicate-s multe aripi, toate, când e să fie ..
    Sibilla

    Apreciază

  5. ema zice:

    Frumos! 🙂 O seara linistita va doresc tuturor!
    http://www.trilulilu.ro/ema74/29df17e14ca28f

    Apreciază

  6. leo zice:

    Bună asta! O „sârboaică” de Piteşti, unde nu poţi să te ploieşti, îţi mai urează seară liniştită după ce te pune să joci sârbeşte… 😆
    Wellcome to trilu…

    Apreciază

  7. Sibilla zice:

    @Ema,
    🙂
    Drugarica moja… Dobrodosli !!! 🙂
    Kume Brateee… cânt şi lăcrimez, hvala,hvala lepo sestro 🙂



    ZIVELI, EMA !!!
    Sibilla
    @Leo,
    Ema e şi ea un mesteacăn ce arde … altfel, e flacăra ceea ce luminează pentru cei ce ştiu s-o cuprindă …
    E o dragă şi-o minunată şi e prietena noastră, acum şi pe trilu, istina.
    http://www.trilulilu.ro/nick57/a8bddd7d7bfbc9
    http://www.trilulilu.ro/Laurentziu75/f7aa7281fdc704
    Şi eu care voiam să părăsesc trilu, gata, acum am o mână să mî ţină când lunec, nu mai plec 🙂
    Sibilla

    Apreciază

  8. Nea Costache zice:

    Esenin, un poet care te rascoleste prin simplitatea dar profunzimea versurilor sale. Dintotdeauna mi-a placut!
    Iti ofer una din poeziile ce mi-s dragi:

    Serghei Esenin – Ah, voi sanii, sanii!

    Ah, voi sanii, sanii! Si voi cai, voi cai!
    Numai dracul va scornit, miselul!
    Peste stepa-n goana cu alai,
    Rîde pîn’ la lacrimi clopotelul.

    Pretutindeni, prin pustiuri reci
    Luna nu-i, nici glas de cîini, nici ceata.
    Înca n-am îmbatrînit pe veci,
    Hai, da-ti suflet, viata mea-ndrazneata.

    Cînta-n spargul noptii, vizitiu,
    Te-nsotesc de vrei, dar cu tristete,
    Despre ochii umezi care-i stiu
    Si despre voioasa-mi tinerete.

    Palaria mi-o pleosteam ades,
    Puneam calul între hlube late,
    M-asezam pe-un brat de fîn ales,
    Si pe urma, tine-te, mai frate!

    Cum ma mai împaunam, zburînd!
    Si-n tacerea noptilor stufoase,
    Guresa-mi harmonica oricînd
    Sucea capul fetelor frumoase.

    …Totu-i dus. Fugarul a pierit.
    S-a schimbat si parul meu si glasul.
    De prea mult voios palavragit
    Si-a pierdut harmonica mea glasul.

    Sufletul mi-i totusi plin de rost,
    Gerul si zapada-mi salta telul,
    Fiindca peste toate cîte-au fost
    Rîde pîn’ la lacrimi clopotelul.

    O seara minunata inger sibillin!

    Apreciază

  9. leo zice:

    cum adicătelea mesteacăn? să nu-mi spui că am două frăţioare gemene în lumea Sfinxului şi-a florilor de colţ, că mă chiar sparii d-aşa lume mică!!!

    Apreciază

  10. Nea Costache zice:

    Permite-mi sa-ti ofer una din piesele Terezei Kesovija, Nono:
    http://www.youtube.com/watch?v=PfcIxXCiaVQ&feature=related pe care o reascult acuma, dupa cel putin 25 de ani. Scuza-ma ca am postat off-topic. Sarut mana!

    Apreciază

  11. Sibilla zice:

    Am adormit …. citeam versuri, apoi am tot ascultat muzika şi cred că eram departe tare … 🙂 Şi vă găsesc tot de vorbă cu Sfinxul, chiar surâd acum, cu prietenie şi mult drag 🙂
    @Nea Costache,
    Esenin m-a tresărit, răvăşit deseori, e una din fărâmele de lumină ce mi-a licărit copilăria, anii de liceu. E datoria noastră, a părinţilor, bunicilor, să nu privăm generaţiile viitoare de frumuseţi, de unde să cunoscă ei frumosul fiecărei culturi, ţări, epoci … dacă nu le povestim, nu le spunem, nu ? Are şi şcoala rolul ei, dar şi noi avem o datorie morală, faţă de ei, puii noştri de zâmbet, faţă de copiii ce am fost, aşa-i ?
    Pentru olteanul meu preferat :

    Serghei Esenin – Sunt Păstor…
    Sunt pastor;am drept palate
    Al câmpiilor hotar
    Dealuri verzi, îngemanate
    Cu-al becatei strigat rar.

    Peste codru tes beteala
    Norii galbeni, lin spumând.
    în placuta toropeala
    Ascult pinii frematând.

    Umbra verde-o lumineaza
    Plopi sub roua-n licar des.
    Sunt pastor; am curti de vaza:
    Iarba moale de pe ses.

    Vacile-mi vorbesc de-o seama
    Dând din cap încetisor.
    Luncile spre râu ma cheama
    Miscând ramurile lor.

    Uitând tot amarul lumii
    Dorm pe cioate ca în grâu.
    Ma-nchin zorilor si humii,
    Ma cuminec la pârâu.
    Şi tot pentru tine om drag :

    🙂
    calde îmbrăţişări sibiline,
    Sibilla
    @ Leo,
    Adicătelea, cercetează sau crede 🙂
    O lume a baladelor, a aripilor lăcrimate din căuşul unor palme fremătând a dureri demult tresărite în sertarele uitărilor ce nu se uită, unde mestecenii ard, dar, niciodată nu se prefac în scrum ci, surâd tresărind mereu zbor şi dor şi lacrima din care izvorăşte zâmbet pentru ceilalţi …
    De câte ori să mai spui io Şefu, că nimic nu zmintesc întâmplător, nici măcar o fâlfâire a mugurilor de licăr, hm ?

    Sibilla

    Apreciază

Lasă un răspuns

